Mindfulness kurs, 8-veckors

MINDFULNESS KURS 8-veckors programmet


Mindfulness Baserad Stress Reduktion (MBSR) är en metod som utvecklades av Jon-Kabat Zinn runt 1980-talet och är ursprunget till alla mindfulnesskurser som erbjuds i dag.

Genom mindfulness träning får du redskap att hantera stress, stänga ner autopiloten och att landa i nuet, den enda tiden som finns.

8 -veckors programmet kombinerar meditation, yoga och reflektionsövningar på ett väl genomtänkt sätt. Detta för att väcka upp och träna den egna inneboende förmågan att möta livet med större medvetenhet och lugn.

Egen träning mellan träffarna enligt ett utarbetat program:


Du lägger ca 45-60 min per dag på meditation, och/eller mjuk yoga guidad av ljudfiler. Dessutom reflekterar och utforskar du olika situationer i vardagen utifrån olika perspektiv vi tar upp på veckoträffarna.
Reflektioner och genomgång av övningar/hemuppgifter sker parvis och i grupp.

Vid något tillfälle kommer vi att vistas i naturen, mer info vid kursstart.

Mindfulness har inget annat mål än att se verkligheten som den är i nuet.
Alla upptäkter du gör är viktiga, vare sig det är att känna fötternas kontakt mot underlaget, förnimma kontakten med andningen eller notera att du är spänd någonstans i kroppen.


Om ni är en grupp på 6-10 personer som är intresserade av en kurs i mindfulness, hör av er så tittar vi på ett upplägg som passar er.


Mindfulness räknas som friskvård, jag skriver kvitton och tar emot friskvårdscheckar från Actiway.



Anmäl intresse via kontaktformulär, ange kurs det gäller.

Lägg till sara@granslosbalans.se i dina kontakter så inte svaret hamnar i skräpposten.

 
 
 
 

Medvetenhet kräver bara att vi uppmärksammar och ser saker som de är. Den kräver inte att vi ändrar på något. Meditation innebär att vända sig mot samhörighet och helhet precis som vid läkande och acceptans. Inget av dettakan tvingas av viljan. Du behöver bara skapa rätt atmosfär och sedan släppa taget.


-Jon Kabat-Zinn-