Mindfulness

Nyhet! Distanskurs live

Mindfulness, medvetna rörelser & stillhet i samarbete med Studiefrämjandet.


Planering pågår för ny kursstart!


Nyhet! Mindfulness baserad stress reduktion, 8 veckors kurs

Att leva i vår stressade tid där du varje ögonblick utsätts för mängder med information och intryck är inte lätt för varken kropp eller sinne. Återhämtning, vila och sömn är något du kanske ofta prioriterar bort. Stress i sig är inte farlig - men bristen på återhämtning är skadlig i längden. Mindfulness hjälper oss att minska vår stress och istället kunna leva mer här och nu. Forskning runt om i världen visar mätbara förändringar på människor som bara efter en kort tid har tränat mindfulness. Bland annat upplever de:


  • Lägre stressnivåer
  • Bättre koncentrationsförmåga och arbetsminne
  • Ett starkare immunförsvar
  • Förbättrad allmänhälsa
  • Ökade positiva känslor och kan bättre hantera smärta
  • Bättre sömn


Om du vill minska din stress och oro vill jag hälsa dig varmt välkommen till en upplevelsebaserad kurs i mindfulness. Under åtta tillfällen kommer du att lära dig om mindfulness och få verktyg för att kunna göra det till en del av din vardag.

Målet med denna kurs är att du ska få återhämtning, njuta mer av nuet och ha redskap till att hantera utmaningar i livet.

Under åtta kursträffar kommer du att steg för steg få vägledning i mindfulness genom


  • övningar
  • kunskap
  • din egen växande erfarenhet


Om du tycker denna kurs låter intressant och är något för dig skicka gärna en intresseanmälan via kontaktformuläret längst ner på sidan. 


Jag är utbildad mindfulness instruktör inom Mindfulness baserad stress reduktion, MBSR.

Metoden utvecklades av amerikanen Jon Kabat Zinn och den saknar helt religösa förtecken. Efter många år av buddistisk mindfulnessträning ville han sprida tankesättet i västvärlden och började själv använda metoden MBSR för ca 35 år sedan på stresskliniken Universetiy Hospital i Boston Massachusetts där han var verksam.

Resutatet blev bra, trots att många var skeptiska och så har det fortsatt. Metoden, och Jon Kabat Zinn har numera världsrykte. Mindfulnessmeditation används alltmer inom hälsa- och sjukvården i Sverige, exempelvis som stresshantering och komplementerande behandling vid depression och kronisk smärta, men också på skolor och företag.

Min upplevelse av mindfulness


Att vara medvetet närvarande är något jag övar på varje dag, när jag öppnar ögonen på morgonen, borstar tänderna, i mötet med människor, ja i alla vardagssituationer. Det handlar om att vara där jag är och se verkligheten som den är, just nu. Mina tankar om det som pågår och det som faktiskt pågår är två helt skilda saker. Med hjälp av mindfulness har jag minskat min vardagsstress och kommit närmare mig själv. Mitt tankesurr har stillat sig och jag känner en inre stillhet, glädje. Skogen är det ställe jag ständigt återvänder till för att bara vara, lämna huvudet och landa i kroppen. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om min upplevelse, men det är bättre att du själv får uppleva och bilda dig din egen uppfattning om mindfulness, medveten närvaro.


Live kurs, mindfulness

"Jag tyckte om tempot som Sara pratade i och att hon fortsatte att prata hela tiden, hon var väldigt närvarande. Det är lätt att försvinna bort när vi inte är tillsammans i rummet. Det kändes väldigt nära fast det var digitalt. Rummet var lugnt och ljudet var bra, det har ni verkligen lyckats med. Härligt"

"Vilken behaglig röst och vilken skön avslappning. Allt fungerade jättebra!

"Mindfulness innebär att återta kontakten med kroppen och att lyssna till dess uråldriga visdom. Kroppen vet när vi är glada, nyfikna, arga, ledsna eller ångestfyllda. Genom att lyssna på den och hitta kroppsliga sätt att hantera känslor, ger vi dem mindre makt över oss. Vi är inte vana att tänka så. De flesta av oss är "huvudfotingar" som i småbarnens teckningar. Utan kropp. Men vi kan hitta tillbaka. Vi kan öva att uppmärksamma känslor i kroppen och därmed hantera dem på ett annat sätt än i "huvudet". Då får vi direktkontakt med våra känslor istället för att "tänka på" dem och försöka hitta intellektuella lösningar i huvudet.

När vi är "i huvudet" är vi inte närvarande. Intellektuellt pendlar vi oftast mellan det som varit och fantasier om det som skall komma i framtiden. Då blir känslor av stress, ångest eller nedstämdhet något som "drabbar" oss. Det blir något som vi vill "ta bort" istället för att lära oss hantera det. Stress leder till att vi tappar kontakten med kroppen och inte känner hur den reagerar. Det ger otrygghet och ångest. Spänningar som vi inte har kontakt med ligger kvar och kan bli till smärta."


Källa: Fri från stress med mindfulness av Åsa Palmkron Ragnar och Katarina Lundblad

 
 
 
 

Insikten att vi redan är framme, att vi inte behöver färdas längre, att vi redan är här, kan ge oss frid och glädje.

Förutsättningarna för vår lycka finns redan. Vi behöver bara hjälpa oss själva att vara i nuet för att kunna röra vid dem.


-Thich Nhat Hanhnh

Mindfulness är den medvetenhet som uppstår när vi uppmärksammar något på ett särskilt sätt, med avsikt, i ögonblicket, utan att värdera det.


- Jon Kabat-Zinnv

Öppna upp för att känna det du känner, just nu.

Lita på att det du känner, upplever är rätt och det är helt unikt, just nu.

Kan du ta in det, att det är som det är just nu?

Känn efter inifrån.

Andas in, andas ut.


-Sara Klitsch