Mindfulness

LUNCH PASS! Mindfulness och medvetna rörelser. Distans - live.

Start 14 februari,

I samarbete med Studiefrämjandet mitt.


Återhämtning, vila och sömn är något du kanske ofta prioriterar bort eller inte får in i din vardag?
Stress i sig är inte farlig - men bristen på återhämtning är skadlig i längden.
Mindfulness hjälper oss att minska vår stress och landa in i kroppen.

Med dessa lugna och medvetna rörelser utforskar du varsamt dina gränser utan att pusha eller ge vika för snabbt.

  • Övningarna utförs i stående och sittande.
  • Du kan välja att anpassa rörelserna efter eventuella begränsningar du har.
  • Du får utforska att lägga märke till "behagliga", "obehagliga" och neutrala känslor under övningarna och hur du förhåller dig till dem när de uppkommer.

Vi inleder varje pass med att förankra oss i nuet med hjälp av andningsankaret och avslutar med en kortare mindfulness meditation.


Du sitter på valfri plats och kan via din dator se och kommunicera med ledaren.

Du behöver en dator med kamera och mikrofon samt en bra internetuppkoppling.

8 veckors kurs

Att leva i vår stressade tid där du varje ögonblick utsätts för mängder med information och intryck är inte lätt för varken kropp eller sinne. Återhämtning, vila och sömn är viktigare än

någonsin. Stress i sig är inte farlig - men bristen på återhämtning är skadlig i längden.       Mindfulness hjälper oss att minska vår stress, lugna sinnet och bli mer närvarande i kroppen. Träningen i mindfulness ger dig bl.a:


  • Lägre stressnivåer
  • Bättre koncentrationsförmåga och arbetsminne
  • Ett starkare immunförsvar
  • Förbättrad allmänhälsa
  • Ökade positiva känslor och kan bättre hantera smärta
  • Bättre sömn


Om du vill minska din stress och oro vill jag hälsa dig varmt välkommen till en upplevelsebaserad kurs i mindfulness. Under åtta tillfällen kommer du att lära dig om mindfulness och få verktyg för att kunna göra det till en del av din vardag.

Målet med denna kurs är att du ska få återhämtning, njuta mer av nuet och få redskap till att hantera utmaningar i livet.


    Intresseanmälan för 8-veckors kursen görs via kontaktformuläret längst ner på sidan.

    Mindfulness

    "Mindfulness innebär att återta kontakten med kroppen och att lyssna till dess uråldriga visdom. Kroppen vet när vi är glada, nyfikna, arga, ledsna eller ångestfyllda. Genom att lyssna på den och hitta kroppsliga sätt att hantera känslor, ger vi dem mindre makt över oss. Vi är inte vana att tänka så. De flesta av oss är "huvudfotingar" som i småbarnens teckningar. Utan kropp. Men vi kan hitta tillbaka. Vi kan öva att uppmärksamma känslor i kroppen och därmed hantera dem på ett annat sätt än i "huvudet". Då får vi direktkontakt med våra känslor istället för att "tänka på" dem och försöka hitta intellektuella lösningar i huvudet.

    När vi är "i huvudet" är vi inte närvarande. Intellektuellt pendlar vi oftast mellan det som varit och fantasier om det som skall komma i framtiden. Då blir känslor av stress, ångest eller nedstämdhet något som "drabbar" oss. Det blir något som vi vill "ta bort" istället för att lära oss hantera det. Stress leder till att vi tappar kontakten med kroppen och inte känner hur den reagerar. Det ger otrygghet och ångest. Spänningar som vi inte har kontakt med ligger kvar och kan bli till smärta."


    Källa: Fri från stress med mindfulness av Åsa Palmkron Ragnar och Katarina Lundblad

    Jag är utbildad mindfulness instruktör inom MBSR, Mindfulness Baserad Stress Reduktion.

    Metoden utvecklades av amerikanen Jon Kabat Zinn och den saknar helt religösa förtecken. Efter många år av buddistisk mindfulnessträning ville han sprida tankesättet i västvärlden och började själv använda metoden för ca 35 år sedan på stresskliniken Universetiy Hospital i Boston Massachusetts där han var verksam.

    Resutatet blev bra, trots att många var skeptiska och så har det fortsatt. Metoden, och Jon Kabat Zinn har numera världsrykte. Mindfulnessmeditation används alltmer inom hälsa- och sjukvården i Sverige, exempelvis som stresshantering och komplementerande behandling vid depression och kronisk smärta, men också på skolor och företag.

    Min upplevelse av mindfulness

    Att vara medvetet närvarande är något jag övar på varje dag, när jag öppnar ögonen på morgonen, borstar tänderna, i mötet med människor. Genom att träna närvaro i vardagssituationer blir mindfulness (medveten närvaro) en del av vardagen på ett naturligt sätt. Det handlar om att vara där jag är och se verkligheten som den är, just nu. Mina tankar om det som pågår och det som faktiskt pågår är två helt skilda saker. Med hjälp av mindfulness har jag minskat min vardagsstress och kommit närmare mig själv. När vardagsstress och oro gör sig påminda så kan jag ta hand om mig själv och inte låta tankarna ta över. 

     
     
     
     

    Insikten att vi redan är framme, att vi inte behöver färdas längre, att vi redan är här, kan ge oss frid och glädje.

    Förutsättningarna för vår lycka finns redan. Vi behöver bara hjälpa oss själva att vara i nuet för att kunna röra vid dem.


    -Thich Nhat Hanhnh

    Mindfulness är den medvetenhet som uppstår när vi uppmärksammar något på ett särskilt sätt, med avsikt, i ögonblicket, utan att värdera det.


    - Jon Kabat-Zinnv

    Öppna upp för att känna det du känner, just nu.

    Lita på att det du känner, upplever är rätt och det är helt unikt, just nu.

    Kan du ta in det, att det är som det är just nu?

    Känn efter inifrån, andas in, andas ut.


    -Sara Klitsch